Ce am invatat din mersul cu bicicleta pe distante mai lungi

Chiar daca am scris cateva articole despre mersul cu bicicleta, lucrul asta nu ma face expert in domeniu. Nu sunt un impatimit al mersului pe doua roti si cu siguranta stiu ca exista alte metode mai bune de a face miscare si a slabi. In ultimii 2 ani insa am incalecat pe sa din ce in ce mai des, pe distante mai lungi pentru ca e placut sa-ti bata vantul prin haine si sa te misti cu viteza folosindu-te doar de propriile forte si uneori de gravitatie, cand mergi la vale. Cred ca si anturajul ma ajuta in acest sens si voi incerca sa ii conving si pe alti prieteni sa mi se alature.

Dar nu voi vorbi in articolul de fata despre cat de bine e sa mergi pe bicicleta, de ce sa faci asta samd, ci voi incerca sa schitez cateva lucruri pe care le-am invatat weekendul trecut, cand ne-am incumetat un grup de 5 ‘exploratori’ sa mergem cu bicicleta pe litoral, de la Constanta la 2 Mai, si retur a doua zi. In total am mers aproape 110 km in doua zile. Acum un an de zile mi s-ar fi parut un efort colosal, insa anul asta mi-am zis ca este doar o plimbare ceva mai lunga, dupa ce m-am antrenat de cateva ori in weekendurile precedente pe distante de 25-30 km fara efort fizic semnificativ.

sugestii pentru drum lung parcurs cu bicicleta

Postarea de fata este deci o lista scurta de idei de care ar trebui sa tii cont daca planuiesti sa mergi cu bicicleta pe distante mai lungi. Cred ca poti ignora si jumate din ele si tot ajungi la destinatie, dar iti va fi mai greu si probabil te vei resimti fizic si in zilele urmatoare.

  • Este mai bine sa mergi in grup – am observat un comportament mai atent in trafic din partea masinilor in clipa in care mergi in grup cu bicicleta
  • Odihneste-te bine cu o seara inainte – in seara dinaintea intoarcerii la Constanta am apucat sa dorm mai mult si s-a vazut lucrul asta pentru ca partea finala a excursiei s-a dovedit seminificativ mai usoara decat ultima portiune din prima zi, cand eram cu totii lesinati si abia mai pedalam. Strava ne-a confirmat si ca am mers mai repede: 20 km/h in medie fata de 17.
  • Mananca bine, dar nu foarte mult inainte de a pleca la drum – asta mi se pare evident, adica sa nu pleci cu stomacul gol cand stii ca ai de pedalat cateva ore bune
  • Ia-ti tricou de schimb sau tricou sport, care se usuca singur repede – nu prea e placere sa se lipeasca tricoul de tine, mai ales cand esti deja obosit si pedalezi mai incet, deci si vantul te va racori mai putin.
  • Regleaza-ti bine bicicleta, umfla pneurile, degreseaza si unge lantul, pinioanele si foile – nu vrei sa te lase bicicleta in drum, asa ca ai grija de ea. Cu cat mergi mai mult prin praf cu atat mai des trebuie sa ii degresezi si ungi ‘articulatiile’. Si reglajul seii si ghidonului conteaza foarte mult, asa ca asigura-te ca stai cat mai comod pe bicicleta in mers.
  • O bicicleta mai buna te ajuta sa mergi mai usor – nu am ajuns inca la momentul in care trebuie sa cumpar o bicicleta mai buna, dar daca voi continua sa merg pe distante medii si lungi imi va trebui un model cu cadru mai inalt si chiar roti de diametru mai mare. Acum ma doare gatul dupa 2-3 ore, pentru ca nu pot ridica ghidonul mai mult. In plus este si foarte grea bicicleta, o placere sa o cari pe scarile de la bloc.
  • Hidrateaza-te corect – bea apa des pentru ca deshidratarea iti scade rezistenta la efort semnificativ. Nu are sens sa cari in rucsac un bidon de 2 litri daca ai magazine in drum, pentru ca apa se va incalzi prea tare si nu o s-o poti bea. Asa ai si o scuza sa te opresti la o cafea si o inghetata in benzinarie
  • Bagaj cat mai lejer – un rucsac greoi te va obosi mai tare, chiar daca mergi cu bicicleta, deci nu exagera cu accesoriile, insa poti lua si ceva de mancare in el, in caz ca te apuca foamea si nu gasesti niciun magazin pe marginea drumului.
  • Respira corect – inspira pe nas si expira pe gura. Daca inspiri pe gura o sa ti se usuce cerul gurii foarte tare si o sa-ti vina sa tusesti. In plus risti sa iti intre insecte in gura, foarte neplacut cand te deplasezi cu viteza
  • Ochelari de soare – iti protejeaza ochii, mai ales in zilele insorite de vara. Scapi si de insecte asa, deci cumpara un model special pentru mersul pe bicicleta, care sta fixat bine in mers.
  • Casca de protectie – ar fi o mare tampenie sa mergi fara casca, indiferent de distanta pe care o parcurgi, asa ca nu fi d-ala si ia-ti casca.
  • Aplica crema de protectie solara cat mai des – m-am uns de doua ori in fiecare zi si nu m-am ars, dar m-am innegrit dsestul de tare pe maini, ceafa i picioare, deci am fost la limita, pentru ca incepusem sa simt senzatia de piele arsa. Si aplica neaparat inainte de a te expune la soare si in timpul expunerii la soare mai aplica cate un strat la intervale de maxim 2 ore. In mers nu o sa simti ca iti arde pielea, din cauza vantului, insa vei regreta cand te opresti daca nu te ungi.
  • Dozeaza-ti efortul pentru parte finala, in special daca te intorci in oras, unde e aglomerat – cand esti obosit si abia mai poti pedala nu vei putea fi suficient de atent la ‘colegii’ de trafic si nu iti recomand sa te bazezi pe ei ca te vor evita.
  • Fii foarte atent la bizonii din trafic – te vei intalni cu foarte multi idioti, de la camioane care trec muuult prea aproape de tine, la masini care pornesc de pe loc fara sa se asigure in timp ce treci pe langa ei, de la cei care opresc in intersectie cu botul masinii pe banda ta si apoi se asigura pana la cei care nu se asigura deloc cand fac dreapta, chiar daca ii claxonezi si strigi la ei (te pot auzi, pentru ca bizonii merg cu geamul deschis).
  • Nu te enerva in trafic si mergi mai departe – lipsa de reactie a idiotilor descrisi mai sus iti va incalzi putin sangele, dar nu are sens sa te enervezi si sa te iei la cearta cu primatele, asa ca mergi mai departe si bucura-te ca ai fost pe faza, iar daca ai spirit de observatie gandeste-te ca singurul lucru pe care il fac putinele echipaje de politie este sa stea opriti pe contrasens, la umbra, si sa se inchine la Sfantul Radar.

In lista de mai sus am inclus idei pe baza experientei personale si a ce m-au invatat altii, deci s-ar putea sa nu includa multe lucruri recomandate de specialisti, asa ca te astept in sectiunea de discutii cu ideile si comentariile tale constructive. Asa avem cu totii de invatat si poate reusim sa popularizam biciclitul in Romania la nivelul la care guvernantii vor incepe sa construiasca piste dedicate, iar ceilalti participanti din trafic se vor obisnui cu prezenta bicilistilor si vor circula corespunzator. In alte tari bicicleta e mijlocul de transport folosit zi de zi si cred ca poate deveni si in Romania, daca ne straduim putin.

ABONEAZA-TE PENTRU A PRIMI POSTARILE DIRECT PE EMAIL
Vei fi anuntat zilnic cand public articole noi pe blog!

De asemenea, ai putea dori...

Lasa un comentariu:

Your email address will not be published. Required fields are marked *