BIAS 2015: ploaie, seara si avioane supersonice
Dupa experienta pozitiva de la Clinceni Airshow am promis ca voi merge si la BIAS 2015. Ei bine, am fost acolo weekendul trecut, luptandu-ma eroic cu aglomeratia din Bucuresti, pe care am ocolit-o ca prin minune, ploaia de dupa-masa care a oprit temporar reprezentatiile si concetatenii care luasera scaunele de sub corturile unde se statea la masa si se asezasera ca la cinema pe mai multe randuri in fata ‘scenei’, mancand salam cu paine si racorindu-se cu bere.
Dar destul cu carcoteala, pentru ca singurul lucru care m-a deranjat a fost de fapt anularea reprezentatiei Turkish Stars din cauza ploii, ploaie care m-a ajutat sa avansez pana la gard, cand cei fara pelerina de ploaie si umbrela s-au adapostit la coada la mici si bere. Odata ajuns in fata nu m-am miscat de acolo timp de 5 ore, pana cand s-a terminat spectacolul aviatic.
Programul reprezentatiilor si formatiile care au evoluat le gasiti aici, asa ca nu le mai mentionez eu. Voi preciza insa diferentele intre Clinceni, care a avut loc pe aerodrom, si BIAS, care s-a tinut pe aeroportul Baneasa, in caz ca vreti sa mergeti anul viitor la unul din cele doua show-uri si nu stii pe care sa-l alegeti. La Clinceni vei vedea de foarte aproape avioanele, pe cand la Baneasa ai nevoie de putin zoom pentru ca sunt doua garduri, nu unul, care te tin departe de pista. La Clinceni mi s-au parut mai curajosi pilotii, care au evoluat mai aproape de sol. Poate au facut la fel si pe lumina la BIAS 2015, in prima parte a zilei, insa cum am ajuns doar la reluare cred ca ploaia si conditiile meteo in general le-au mai taiat din elan pentru a mentine un nivel acceptabil de risc.
La BIAS vei vedea avioane supersonice, care au nevoie de pista de beton/asfalt pentru decolare si aterizare, deci vorbim de viteze mai mari si sunet mai puternic. Senzatia provocata de Eurofighter Typhoon cand da drumul la postcombustie si sunetul care se aude de la kilometri departare nu-l vei regasi la Clinceni. De mentionat este si faptul ca avioanele cu reactie vor evolua pentru mai putin timp, din motive de buget, pentru ca un asemenea avion consuma probabil cativa mii de litri pe ora de zbor in regim de spectacol, adica fortare a aparatului.
In ambele cazuri fortele de ordine vor sta fix unde nu trebuie si cand nu trebuie, ca sa iti strice pozele si sa te enerveze.
Fotografiile nu mi-au iesit la fel de bine ca la Clinceni, cand nu se vedea niciun nor pe cer si era lumina puternica afara, dar pe lasarea serii la BIAS luminile de pe avioane si lansarea de contramasuri pentru rachete ghidate in infrarosu (flares) au creat o senzatie interesanta, diferita de ce am vazut cu cateva saptamani inainte. Am reusit totusi sa sortez cateva poze interesante:
- BIAS 2015 miting aviatic – Baltic Bees formatie deasupra soarelui
- BIAS 2015 miting aviatic – Baltic Bees formatie cu fum care iese din soare
- BIAS 2015 miting aviatic – Baltic Bees manevra split
- BIAS 2015 miting aviatic – Romanian Air Club formation
- BIAS 2015 miting aviatic – Eurofighter Typhoon
- BIAS 2015 miting aviatic – Baltic Bees asteptand cu Eurofighter Typhoon aterizand
- BIAS 2015 miting aviatic – elicopter PUMA lansand flares
- BIAS 2015 miting aviatic – Jurgis Kairys decoleaza din scurt cu SU 31
- BIAS 2015 miting aviatic – Hawks of Romania
- BIAS 2015 miting aviatic – manevra burghiu
- BIAS 2015 miting aviatic – MIG 21 afterburner
- BIAS 2015 miting aviatic – MIG 21 lansand flares
- BIAS 2015 miting aviatic – planoare
- BIAS 2015 miting aviatic – parasutisti cu artificii
- BIAS 2015 miting aviatic – explozii
Am reusit sa suprind si primele explozii in clipul de mai jos pentru ca stiam deja faza cu sunetul de alarma aeriana care precede exploziile. A trebuit insa sa inlocuiesc sonorul pentru ca vorbea cineva deranjant in fundal, nu spun cine…